مقامات واشنگتن می‌گویند روسیه دارد نیروهای حتی بیشتری را به مرز اوکراین می‌فرستد و تهاجم به این کشور ممکن است در هر زمانی حتی پیش از پایان المپیک زمستانی آغاز شود.

troops

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مسکو نیز به نوبه خود با پاسخ تندی به تلاش‌های دیپلماتیک اخیر کشورهای غربی دارد و گفت پاسخ‌هایی که اتحادیه اروپا و ناتو این هفته به درخواست‌های امنیتی‌اش داده‌اند، نشانه «بی‌احترامی» است.

تصاویر ماهواره‌های تجاری منتشرشده بوسیله یک شرکت خصوصی آمریکا هم نشان‌دهنده اعزام نیروهای جدید روسیه به چندین محل در نزدیکی مرز اوکراین است.

آمریکا: روسیه‌ نیروهای بیشتری را به مرز اوکراین می‌فرستد| حمله ممکن است حتی قبل از پایان المپیک آغاز شود
یک تصویر ماهواره‌ای چادرهای نیروهای نظامی روسی و یک بیمارستان صحرایی در شبه‌جزیره کریمه را نشان می‌دهد

جو بایدن نیز در صریح‌ترین هشدارش در این باره در مصاحبه‌ای در روز پنجشنبه از آمریکایی‌ها خواست فورا از اوکراین خارج شوند و گفت او در صورت تهاجم روسیه نیرویی برای نجات شهروندان آمریکایی به اوکراین نخواهد فرستاد.

بایدن همچین روز جمعه برای بحث درباره بحران اوکراین با رهبران انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، لهستان، رومانی و نیز روسای ناتو و اتحادیه اروپا تماس تلفنی برقرار کرد.

همچنین منابع آگاه می‌گویند بایدن همچنین با مشاوران امنیت ملی‌اش در «اتاق وضعیت» کاخ سفید ملاقات کرده است. مقامات آمریکایی معتقدند در حالیکه شش کشتی جنگی روسیه وارد دریای سیاه شده‌اند و شمار بیشتری از تجهزات نظامی روسیه به بلاروس وارد شده‌اند، بحران اوکراین ممکن است به نقطه‌ حساسی برسد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در این باره گفت: «ما در پنجره‌ای قرار داریم که تهاجم ممکن است در هر زمانی شروع شود و اگر صریح‌تر باشیم ممکن است از جمله در هنگام برگزاری المپیک رخ دهد.»

با افزایش سطح هشدارها، ژاپن و هلند نیز روز جمعه به شهروندانشان گفتند فورا  اوکراین را ترک کنند. هیات دیپلماتیک هلند نیز از شهر کی‌یف پایتخت اوکراین به شهر لووف، در غرب اوکراین منتقل خواهد شد.

روسیه قبلا بیش از ۱۰۰۰۰۰ نیرو را در نزدیکی اوکراین مستقر کرده است و این هفته نیز تمرین‌های نظامی مشترکی را در بلاروس، کشور همسایه اوکراین و نیز مانورهای نظامی دریایی را در دریای سیاه انجام می‌دهد.

مسکو برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را انکار می‌کند، اما می‌گوید در صورتی که تقاضاهای امنیتی‌اش از جمله تعهد ناتو به نپذیرفتن اوکراین در این پیمان و عقب کشیدن نیروهای این پیمان از اروپای شرقی اجرا نشود، دست به عملیات «نظامی- فنی» نامشخصی خواهد زد.

در همین زمینه:

کد خبر 656564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha